2021. március 12., péntek

2021. március 12. Ének

Hahó ötödikesem!


A múlt alkalommal a középkor zenei életéről olvashattál. Emlékszel még a gregorián jellemzőire?

Itt egy gregorián ének kottaképét látod. Azok a kis négyzetecskék a hangjegyírás egyik legősibb változatai, a neumák.




A 7. század körül már próbálkoztak több szólamot is megszólaltatni egyszerre. Egészen a 12. századig csiszolgatták ezt a tudományt, így innen számítjuk a többszólamú éneklés meglétét.

Sőt, szolmizáltak is, és a kottaírás is kezdett lassan a maihoz hasonlítani. A szolmizálást Arezzoi Guido, itáliai bencés szerzetes találta ki. Olyan rendszert talált ki, amelyhez nem kellett túl sok eszköz: a kezük segítségével tanulták meg a hangokat, hangcsoportokat memorizálni.





Az egyházi zene mellett párhuzamosa jelen volt és fejlődött a népi, világi zene zene is. A legtöbb módosabb úr és hölgy játszott is valamilyen hangszeren.


Többféle hangszert használtak, ezek a ma is ismert hangszerek ősei. Felismered, melyik melyiké?


Itt van a rotta:




Ez a rebek:





Ezek pedig az organistrum és a pszaltérium:




12. század környékén, amikor a pápaság hatalma már nem volt olyan szilárd, a világi zene (tehát minden, ami nem a vallásról, vallásosságról szól) egyre inkább megjelenik. Innentől a fő műfaj a zenében a trubadúrköltészet.

Trubadúrok, trouverek, minnesängerek.... ők mind a lovagi költészet zenei ágának képviselői. Költők, zeneszerzők, akik balladákat, szerelmi dalokat énekelnek, az életszeretetet hirdették. Egy szólamban ugyan, de hangszerkísérettel, és a saját, nemzeti nyelvükön énekelnek.

🎧 Hallgasd meg a EZT !

🎧 Hallgasd meg a legismertebb trubadúr dallam, a Nyári ének mai "változatát" is!

🧩 És végül emlékezz az 1848-as hősökre ITT !

Viszonthallásra!👂

2021. március 16 - Osztályfőnöki - TEAMS-ben

 2021. március 16. - Osztályfőnöki


Teams


...@vargatamas.hu címre elvileg mindenki kapott meghívót


FB-re is kitettem korábban az időpontot:


https://www.facebook.com/photo?fbid=244628410712067&set=gm.878031016090320

Angol

 Hi!

Open your Workbook on page 30.

Let's check your homework!


 

Ellenőrizd a válaszaidat a Munkafüzeted 30. oldalán lévő feladatokhoz: 

30.o/1

1. It's a quarter past six.

2. It's nine o'clock.

3. It's a quarter to two.

4. It's half past twelve. 


(A "quarter" elé az a kis névelő nem baj, ha nincs ott. Ha odaírtad, úgy is jó, ha nem, úgy is jó.)

Ha megcsináltad mára a 2-es és a 3-as feladatot is, mert olyan gyors voltál és ügyes, akkor most ellenőrizz! Ha nem, akkor még ne nézd meg a megoldásokat, hanem először gondolkozz, és tölts ki a munkafüzetben!😊

30.o/2.

Bal oldalon minden vonalra ugyanaz a kérdés kerül: 

What's the time?

Jobb oldalon:

narancssárga óra: It's a quarter past five.

citromsárga óra: It's ten o'clock.

kék óra: It's half past two.

zöld óra: It's a quarter to eleven.


30.o/3

2. It's a quarter to four.

Úgy állítsd a mutatókat, hogy háromnegyed négyet mutassanak. Digitális órán: 3:45 lenne.

(Kismutató majdnem eléri a 4-est, nagymutató a 9-esen.)

3. It's a quarter past eight.

Úgy állítsd a mutatókat, hogy negyed kilencet mutassanak. Digitális órán: 8:15 lenne.

(Kismutató készül elmozdulni a 8-asról, nagymutató a 3-ason.)

4. It's eleven o'clock. 

Úgy állítsd a mutatókat, hogy 11 órát mutassanak. Digitális órán: 11:00 lenne.

(Kismutató a 11-esen, nagymutató a 12-esen.)

 

Ha elvégezted a javítást és minden megoldásod hibátlan lett, akkor írj be egy pirospontot!:)

 

A hétvégére pedig egy mesét hoztam nektek, ami egy régi óráról szól: 

https://www.youtube.com/watch?v=teUJDp1KPrM

Have a nice weekend!



Irodalom III.12. , péntek

 Kedves ötödikesek!

A múlt órai házi feladat megoldásait ellenőrizd a füzetedben!

-A képek sorrendje: 1. Az óriások erdeje

                                 4. János megöli az óriáskirályt

                                 3. Az óriások megkérik Jancsit, hogy legyen a királyuk

                                 2. Síp

A munkafüzetben:  49/4. Azért kellett megölnie a csőszt és a királyt, mert máskülönben őt ölték volna meg. Önvédelemből tette.

                               49/5. Külső megjelenés: toronymagas, 

                                                                       szigorú, félelmetes arckifejezés, 

                                                                       akkora a tenyere, hogy Jancsi belefér

                                        Belső tulajdonságok:  gonosz, furfangos, 

                                                                            tisztességtelen, mert bántani akarja a kisebbet

                                                                            hatalmaskodó

                                                                            látszólag jó szívű

Ma pedig a régies kifejezéseket fogjuk átnézni. 

Mit jelenthetnek ezek a szavak?

fazekas, posványos, enyv, dejsz,csősz, nyaka csigája, fa sudara, mérföld, jöszte, dézsa, jobbágy, tarsoly  

Segítenek a képek és a két szó: ( összekevertem őket)

DE HISZEN                                                                                                   GYERE. 













Gondolkozz el a rajta a János vitéz szövege alapján!

Amelyiket tudod, azt írd le! Következő órán megbeszéljük.

Angi néni

2021.03.12. Német

Kedves ötödikes!

Tegnap Teams-en megbeszéltük, miről szól majd az új leckénk. 🎂

Most írd fel címként a füzetedbe az új lecke címét: Unser Geburtstagskalender (=A mi születésnapi naptárunk)

Másold le alá ezt a kérdést: Wann hast du Geburtstag?
Írd alá a válaszodat, először az évszakot, utána a hónapot! pl:


Kiírtuk a szótárba, hogyan is tudsz valakit felköszönteni születésnapján: Alles Gute zum Geburtstag!

Mai feladatod: Készíts a füzetedbe egy születésnapi képeslapot! 
Dekoráld, színezd ki, és írd rá a köszöntést németül!

Mutatok pár példát.





Jó munkát!

Hab einen schönen Tag! 🌞

Matematika 2020.03.12.

Kedves Gyerekek!

Mai napra nem terveztem, csak egy kis online learningapps-es feladatozást. 🙂 Ezeket a feladatokat oldjátok meg, majd kommentben ide írjátok meg, hogy melyik feladat tetszett, valamint melyik feladat sikerült a legjobban!

https://learningapps.org/11841066
https://learningapps.org/2946741
https://learningapps.org/4610434
https://learningapps.org/7643742
https://learningapps.org/7643974

Zsófi néni

Etika 2021.03.12.

 

Kedves Gyerekek!

 

Olvassátok el a tanmesét! A füzetbe írjátok fel a címét és válaszoljatok a következő kérdésekre:

 1. Mi a tripla szűrő? Sorold fel!

2. Mi az a pletyka? Fogalmazd meg saját szavaiddal!

3. Milyen tanulságot tudsz levonni a történetből?

1.    


Görög mese a barátságról

 

Az ókori Görögországban Szókratészt nagy becsben tartották tudása miatt. Egy nap egy ismerősével futott össze az utcán, aki azt mondta:

-Szókratész, akarod tudni, hogy mit hallottam a legjobb barátodról?

-Várj egy pillanatot! - válaszolt Szókratész.

- Mielőtt bármit mondanál, szeretném, ha megfelelnél három kérdésre.

Ezt hívják a tripla szűrőnek. Az első szűrő az Igazság. Teljesen megbizonyosodtál arról, hogy amit mondani akarsz igaz?

-Nem. - Válaszolta az ember. - Éppenséggel csak hallottam róla, és ...

-Rendben, szóval nem igazán vagy biztos benne, hogy igaz-e vagy nem.

Most próbáljuk meg a második szűrőt, a Jóság szűrőjét: az, amit mondani akarsz a barátomról, valami jó dolog?

-Nem, épp ellenkezőleg...

-Szóval - folytatta Szókratész - valami rosszat akarsz mondani róla, de nem vagy benne biztos, hogy igaz.

- Semmi baj, a harmadik szűrő még vissza van: a Hasznosság.

Amit mondani akarsz a barátomról, az hasznos lesz nekem?

-Nem igazán.

-Nos - vonta le a következtetést Szókratész - ha mondani akarsz nekem valamit, ami nem igaz, nem jó és nem is hasznos, miért mondanád el egyáltalán?

Ezért volt Szókratész egy nagyszerű filozófus és ezért tartották igen nagy becsben.


A megoldásodról küldj egy fotót a gemesdora79@gmail.com email címre.

Határidő: 2021.03.18.

 

Rajz Réka nénivel: Görög vázák

 Kedves Mindenki! 

Először nézzétek meg ezt a videót: 


Ha ez megtörtént, kezdődhet az alkotás! 
A mai óra alkalmával egy görög vázát kell elkészítenetek. A feladathoz szükségetek lesz egy dobókockára. 
Az alkotásnak 6 lépése lesz, a kép alapján. Ehhez kell a dobókocka. Ugyanis minden lépésnél kidobjátok, hogy 
Első dobás: a váza alakja és a váza alapjának kiszínezése (vöröses-narancssárga színnel, ezt lehet akár festékkel, akár ceruzával csinálni) 
Második dobás: alsó minta 
Harmadik dobás: felső minta
Negyedik dobás: első figura 
Ötödik dobás: második figura 
Hatodik dobás: harmadik figura 

Akár ceruzával, akár festékkel csináltátok a váza alapszínét, mindenképp rajzoljátok át a mintákat fekete filctollal! 


Ha kész vagytok a rajzzal, kérlek fotózzátok le és küldjétek el nekem erre az e-mailre: kovacs.emese.reka@vargatamas.hu 
Beadási határidő: 2021.03.19. péntek 
A tárgy ez legyen: Görög váza - 5. a- Neved 


Jó munkát! 🌟

Réka néni 

Angi nénis nyelvtan 2021.XI. 30.

 Kedves gyerekek, ma az igekötőket gyakoroljuk.   EZT is oldd meg! learningapps Az alábbi igéket írd le a füzetedbe jövő időben! A szám, sz...